Огляд законодавства

18–22 вересня 2017 року. Уряд затвердив порядок проведення електронних земельних торгів

Кабінет Міністрів України постановою «Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів і забезпечення зберігання та захисту даних під час їх проведення» від 21.06.17 р. № 688 затвердив Порядок реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів. 2 вересня 2017 р. уже відбулась апробація електронних торгів через систему електронних земельних аукціонів. Так, відповідно до документа, з 01 жовтня по 20 червня 2018 року стане можливим взяття в оренду земділянки або оформлення емфітевзису на електронному аукціоні. До аукціону може долучитися фізична або юридична особа, яка зареєструвалася в системі електронних земельних аукціонів. Лотом на аукціоні є право (оренда, емфітевзис) на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності.

Кабінет Міністрів України видав розпорядження «Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки» від 20.09.17 р. № 643-р і доручив провести позапланові перевірки пожежниками дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, будинків для людей похилого віку та інвалідів, закладів відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності. Заклади приватної форми власності перевірять у разі письмового звернення суб’єктів господарювання. Перевірки мають показати реальний стан техногенної та пожежної безпеки в наведених закладах.

Періодом проведення перевірок є жовтень − грудень 2017 року.

Державна фіскальна служба України в індивідуальній податковій консультації «Щодо оподаткування податком на прибуток пайових внесків, сплачених членами (асоційованими членами) житлово-будівельного кооперативу» від 08.09.17 р. № 1872/6/99-99-15-02-02-15/ІПК роз’яснила особливості податково-прибуткового обліку пайових внесків, сплачених членами житлово-будівельного кооперативу, який на момент їх отримання не закінчив будівництва житлового будинку.

Слід нагадати, що поки житловий будинок не прийнято в експлуатацію, житлово-будівельний кооператив є платником податку на прибуток на загальних підставах.

Водночас податкове законодавство не передбачає коригувань фінрезультату на суми пайових внесків, сплачених членами (асоційованими членами) житлово-будівельного кооперативу на його користь. Такі операції проходять для цілей оподаткування суто за бухправилами.

Державна фіскальна служба України в індивідуальній податковій консультації «Щодо порядку коригування сум податкових зобов’язань з ПДВ і складання платником податку, якого було реорганізовано шляхом приєднання до іншого платника податку, розрахунку коригування до податкової накладної, складеної до початку такої реорганізації» від 11.09.17 р. № 1901/6/99-99-12-02-01-15/ІПК розглянула облік із ПДВ у ситуації, коли правонаступник повернув покупцеві аванс, який було отримано платником податку, що реорганізувався шляхом приєднання.

За таких умов чиновники забороняють правонаступникам складати розрахунок коригування та, відповідно, коригувати податкове зобов’язання. Таку позицію представники фіскального відомства аргументують тим, що особа, утворена в результаті реорганізації платника податку (окрім особи, утвореної шляхом перетворення), реєструється платником податку як інша новоутворена особа (п. 183.17 ПКУ). А реєстрацію платника ПДВ, якого було приєднано до іншого платника податку, було анульовано.

Державна фіскальна служба України в індивідуальній податковій консультації «Про порядок заповнення податкової звітності з ПДВ» від 07.09.17 р. № 1859/6/99-99-15-03-02-15/ІПК розглянула порядок заповнення додатка Д2 «Довідка про суму від'ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду» до податкової декларації з ПДВ.

У роз’ясненні представників фіскального відомства сказано, що під час заповнення додатка Д2 у графах 2, 3 його заголовної частини зазначають звітний (податковий) період, у якому виникла сума від’ємного значення ПДВ у такому форматі:

  • дві цифри місяця (наприклад, 01, 02, 03 тощо, або квартал — I, II, III, IV);
  • чотири цифри року (наприклад, 2017).

Графи таблиці 1 додатка Д2 чиновники радять заповнювати в хронологічному порядку виникнення сум від’ємного значення, відображеного в графі 4 (сума усього) таблиці 1 додатка Д2, починаючи із звітного періоду, який є найближчим до дати подання податкової декларації з ПДВ (найновіший звітний період), та закінчуючи найбільш давнім звітним періодом.

Державна фіскальна служба України в індивідуальній податковій консультації «Щодо порядку формування ЖЕКом податкових зобов’язань та податкового кредиту при отриманні від споживачів коштів за теплову та електричну енергію, водопостачання та водовідведення та подальшого перерахунку таких коштів підприємствам, організаціям, які постачають такі товари/послуги» від 14.09.17 р. № 1955/6/99-99-15-03-02-15/ІПК розглянула порядок формування податкових зобов’язань та податкового кредиту з ПДВ ЖЕКом, який отримує від споживачів кошти за теплову та електричну енергію, водопостачання та водовідведення, а також перераховує ці гроші постачальникам згаданих послуг.

На думку представників фіскального відомства, у разі отримання таких коштів у ЖЕКа не виникає об’єкта обкладення ПДВ, оскільки немає операції з постачання послуг або товарів.

Однак у випадку встановлення ЖЕКом окремої плати за послуги з перерахунку отриманих від споживачів коштів підприємствам — постачальникам комунпослуг у нього виникає об'єкт оподаткування за вартістю поставлених послуг.

Міністерство фінансів України наказом «Про затвердження Порядку повернення авансових платежів (передоплати) і помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів» від 18.07.17 р. № 643 затвердило порядок повернення платнику мита, сплаченого авансом або перерахованого помилково.

Щоб отримати назад авансовані чи помилково сплачені митні платежі, платник, як і раніше, повинен направити до органів митниці відповідну заяву (у довільній формі) на повернення авансу. Відтепер таку заяву можна подати в електронному вигляді протягом 1095 днів із дня внесення авансу чи помилкової сплати.

На розгляд заяви та прийняття рішення щодо повернення коштів митники будуть витрачати не більше ніж п’ять робочих днів (раніше на це їм відводили 10 днів).

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України та Державна регуляторна служба України спільним наказом «Про затвердження Вимог до оформлення річних та комплексного планів здійснення заходів державного нагляду (контролю), унесення змін до них та звіту щодо їх виконання» від 07.08.17 р. № 1170/81 затвердили Вимоги до оформлення річних та комплексного планів здійснення заходів державного нагляду (контролю), внесення змін до них та звіту щодо їх виконання. У ньому згруповано всі вимоги до планування перевірки суб’єктів господарювання перевіряючими органами. Зокрема, органи, що здійснюють перевірку, мають:

  • оприлюднювати план здійснення комплексних перевірок — до 15 листопада року, що передує плановому;
  • оприлюднювати річні плани перевірок — до 1 грудня року, що передує плановому;
  • вносити зміни до планів не пізніше ніж за 20 днів до початку проведення заходів та подати копію рішення про внесення змін до Державної регуляторної служби України протягом двох робочих днів після прийняття такого рішення;
  • готувати та оприлюднювати звіти виконання планів на офіційних веб-сайтах відповідних контролюючих органів до 1 квітня року, що настає за роком проведення заходів.

Національний банк України постановою «Про затвердження нормативно-правових актів Національного банку України з бухгалтерського обліку» від 11.09.17 р. № 89 затвердив новий План рахунків бухобліку банків та Інструкцію до нього.

Отже, з 25 грудня 2017 р. усі банківські установи обов’язково повинні вести бухоблік уже за зміненим планом рахунків.

Слід нагадати, що у зв’язку із запровадженням МСФЗ 9 до плану рахунків бухобліку банків було внесено зміни.

Національний банк України постановою «Про внесення змін до Положення про визначення пов'язаних із банком осіб» від 15.09.17 р. № 91 зобов’язав банки в письмовому порядку повідомляти фізичним та юридичним особам про визнання їх особами, пов’язаними з банком. Повідомлення має бути направлено не пізніше за наступним робочий день після дня надання особам такого статусу. НБУ визначив, що пов’язаними з банком особами не можуть бути:

  • держава Україна;
  • територіальна громада;
  • міжнародна фінансова установа, з якою Уряд України уклав договір про співробітництво й для якої згідно із законами України встановлено привілеї та імунітети;
  • юридичні особи, у яких є істотна участь держави, територіальної громади чи міжнародної фінансової установи, для якої встановлено привілеї та імунітети.

Слід нагадати, що пов’язана особа — фізична особа, яка за своїм службовим статусом, родинними зв’язками або майновим станом пов’язана з діяльністю й управлінням банком, а також може одержати певні матеріальні переваги в процесі виконання банком своїх функцій.

Міністерство соціальної політики України в листі «Щодо застосування обмежень при нарахуванні допомоги по вагітності та пологах і допомоги по тимчасовій непрацездатності» від 18.05.17 р. № 254/0/86-17/273 повідомило: якщо в жінки-декретниці впродовж останніх 12 місяців було менше ніж шість місяців стажу, то сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати двократний розмір мінзарплати (станом на місяць настання страхового випадку). При цьому верхню межу середньоденної зарплати визначають діленням двократної мінімалки на середньомісячну кількість календарних днів (на 30,44). Водночас якщо обчислена за таким середнім заробітком сума допомоги за певний місяць все ж виявиться більшою за двократну мінімалку (це можливо для місяців, у яких 31 день), то її розмір потрібно зменшити — обмежити зазначеним показником.

Міністерство соціальної політики України листом «Про надання роз’яснень стосовно відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку» від 25.08.16 р. № 437/13/116-16 повідомило: відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку може бути використана повністю або частинами батьком дитини, бабою, дідом чи іншими родичами, які фактично доглядають за дитиною (частина сьома ст. 179 Кодексу законів про працю України, далі — КЗпП). Чинне законодавство не містить терміна «інші родичі, які фактично доглядають за дитиною», тож працівниця за бажанням може оформити відпустку для догляду за дитиною своєї племінниці. Водночас для цього вона має не лише надати заяву про надання відпустки, передбачену частиною 1 ст. 181 КЗпП, але й підтвердити той факт, що вона здійснює фактичний догляд за дитиною, зауважує відомство.

Нагадаємо: ч. 4 ст. 20 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР передбачено, що родичам, які доглядають за дитиною, зазначена відпустка надається на підставі довідки з місця роботи (навчання, служби) матері дитини про те, що вона вийшла на роботу до закінчення терміну цієї відпустки. Жодних інших документів для отримання відпустки для догляду за дитиною її родичами, окрім довідки та заяви, законодавство надавати не вимагає.

Як саме працівниця має доводити факт здійснення догляду за дитиною своєї родички, Мінсоцполітики не пояснює.

На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра