Огляд законодавства

10−14 жовтня 2016 року. Продовжено мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення

Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про внесення змін до розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо продовження заборони відчуження сільськогосподарських земель» від 10.11.2015 р. № 767-VIII. Цим нормативно-правовим актом Парламент продовжив дію мораторію на купівлю-продаж та інше відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення до 1 січня 2018 року.

Хоча це відстрочення можна назвати мінімальним, адже мораторій повинен тривати аж до врегулювання на законодавчому рівні процедури обігу земель сільськогосподарського призначення. Відповідні зміни внесено в п.п. 14 та 15 р. Х Земельного кодексу України.

Кабінет Міністрів України постановою «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2011 р. № 98» від 05.10.16 р. № 681 установив, що строк відрядження держслужбовців не може перевищувати 60 календарних днів, окрім випадків, визначених законодавством.

Для інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів, як і раніше, максимальна тривалість відрядження в межах України не може перевищувати 30 календарних днів (за винятком певних випадків).

Максимальний строк відрядження держслужбовців, котрі направляються для запобігання або ліквідації наслідків стихійного лиха, епідемій, епізоотій, виробничих аварій, а також усунення інших обставин, які створили або можуть створити загрозу життю чи умовам життєдіяльності людей, становить один рік.

Особливості направлення держслужбовців у відрядження для виконання своїх посадових обов'язків поза межами постійного місця служби, зокрема на роботу до секретаріатів міжнародних організацій, представництв міжнародних організацій в інших країнах або органів влади іноземних держав, визначатимуть відповідно до порядку, який буде затверджений Урядом.

Кабінет Міністрів України постановою «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1094» від 22.09.16 р. № 668 усунув розбіжності у сфері землеустрою.

Зокрема, визначено, що проект землеустрою, який забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, складається з матеріалів, перелічених у ст. 51 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.03 р. № 858-IV. Наразі проект землеустрою в цій сфері не потребуватиме погодження та затвердження замовником. Крім того, скасовано вимогу проводити Держземагентством (його територіальними органами) держекспертизи землевпорядної документації.

Також скасовано порядок розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. Отже, документацію із землеустрою уніфіковано.

Кабінет Міністрів України постановою «Про внесення змін до Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів» від 05.10.16 р. № 683 спростив життя підприємствам — виробникам та імпортерам алкогольних напоїв і тютюнових виробів. Зокрема, їм дозволили подавати заявку-розрахунок про потребу в марках в електронній формі, а також копію платіжного документа на перерахування плати за марки (а не його оригінал).

Також продаж марок вітчизняним виробникам алкогольних напоїв і тютюнових виробів здійснюватимуть на підставі документів, поданих в електронній формі.

Державна фіскальна служба України в листі «Щодо визнання господарських операцій між комісіонером та комітентом резидентами, резидентом і нерезидентом — контрольованими» від 13.09.16 р. № 19914/6/99-99-15-02-02-15 пояснили, у яких випадках операцію з продажу товару комітента-резидента комісіонером-резидентом вважатимуть контрольованою для цілей трансфертного ціноутворення, якщо покупець − нерезидент.

Зокрема, господарські операції між комітентом-резидентом та комісіонером-резидентом не підпадають під визначення контрольованих незалежно від того, чи є вони пов'язаними особами.

Враховуючи, що продаж товару на умовах комісії не передбачає переходу права власності на такий товар саме від комісіонера-резидента до покупця-нерезидента (адже перший не є власником цього товару), то такі операції також не підпадають під визначення контрольованих.

При цьому в разі досягнення критеріїв, установлених пп. 39.2.1.7 Податкового кодексу України (далі − ПКУ), операції з продажу товарів комітента-резидента покупцю-нерезиденту підпадають під визначення контрольованих, якщо:

  • покупець-нерезидент є пов'язаною особою з комітентом-резидентом;
  • країна резиденції покупця-нерезидента включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України на момент здійснення такої операції.

У цьому випадку комітент-резидент зобов'язаний у встановлений термін подати звіт про контрольовані операції, здійснені впродовж звітного податкового періоду.

Державна фіскальна служба України в листі «Щодо можливості включення до складу податкового кредиту суму ПДВ, зазначену у податковій накладній, у якій допущено помилку в даті складання» від 13.09.16 р. № 19854/6/99-99-15-03-02-15 роз'яснила, що податкова накладна, складена з помилковою датою, не може підтвердити податковий кредит покупця. Адже така помилка не дає можливості ідентифікувати період здійснення операції з постачання товарів/послуг, тож п. 201.11 ПКУ в цьому разі не спрацьовує.

Як відомо, податкова накладна, що містить помилки в обов’язкових реквізитах (окрім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), є підставою для віднесення покупцем сум податку на додану вартість (далі − ПДВ) до складу податкового кредиту, якщо помилки не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань.

Державна фіскальна служба України в листі «Щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з надання права на використання комп'ютерної програми на умовах ліцензійного договору» від 12.09.16 р. № 19600/6/99-99-15-03-02-15 повідомляє про таке: якщо згідно з ліцензійним договором умови використання комп'ютерної програми обмежено функціональним призначенням та відтворення програми обмежено кількістю копій, необхідних для використання (використання «кінцевим споживачем»), то отримання винагороди постачальником не вважатимуть роялті. Такий платіж є оплатою вартості поставленої комп'ютерної програми (її копій), операцію з постачання якої звільнено від ПДВ за п. 26¹ підрозд. 2 р. XX ПКУ.

Розглядаючи операцію з надання права на використання комп'ютерної програми, контролери рекомендують у цьому випадку скласти до раніше оформленої податкової накладної розрахунок коригування.

Варто нагадати, що розрахунки коригування на зменшення суми компенсації реєструє в Єдиному реєстрі податкових накладних покупець.

Державна фіскальна служба України в листі «Щодо порядку справляння акцизного податку з пива солодового» від 28.09.16 р. № 10209/О/99-99-15-03-03-14 зазначила, що заклад роздрібної торгівлі (ресторан-броварня) під час продажу пива власного виробництва обкладає пиво акцизом одночасно за двома ставками:

  • специфічною (абсолютною) ставкою акцизного податку в розмірі 2,48 грн за літр;
  • адвалорною (відносною) ставкою в розмірі 5% від вартості (з ПДВ та без урахування акцизного податку з реалізації роздрібними торговцями).

Таке роз'яснення висновується з того, що ПКУ не передбачає звільнення від оподаткування операцій з підакцизними товарами у випадку, коли госпсуб’єкт є виробником і роздрібним торговцем.

Державна фіскальна служба України в листі «Щодо амортизації основних засобів підприємства, створеного шляхом виділу, застосування до них строків використання» від 04.07.16 р. № 14492/6/99-99-15-02-02-15 роз'яснила зазначене питання. Так, податковій амортизації основних засобів (далі − ОЗ) підприємства, яке виділилось, згідно з положеннями пп. 138.3.1 ПКУ підлягає балансова (залишкова) вартість ОЗ, переданих йому за розподільчим балансом, вартість яких визначено за правилами податкового обліку та відображено в податковій декларації підприємства, з якого було здійснено виділ.

Державна фіскальна служба України в листі «Щодо оподаткування доходів при виплаті роялті за програмне забезпечення, якщо такі платежі не вважаються роялті» від 28.09.16 р. № 21036/6/99-99-15-02-02-15 повідомила: якщо підприємство здійснює платежі нерезиденту, які за правилами бухобліку визнаються роялті, а для цілей обкладення податком на прибуток не підпадають під таке поняття, то до таких виплат п. 141.4 ПКУ не застосовують. Отже, податок на репатріацію утримувати не потрібно.

Перелік виплат, які не вважають роялті з метою оподаткування, визначений у пп. 14.1.225 ПКУ. Крім того, наголошено, якщо міжнародним договором, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України, установлено інші правила, ніж передбачено ПКУ, то застосовують правила міжнародного договору. Отже, якщо такий договір про уникнення подвійного оподаткування з відповідною країною містить власні трактування понять, то для визначення роялті слід застосовувати такий міжнародний договір.

Міністерство соціальної політики України листом «Щодо звільнення працівниці, яка має іноземне громадянство» від 02.03.11 р. № 2164/0/14-11/026 повідомило про те, що на працівниць, які є іноземними громадянками, теж поширюється ч. 3 ст. 184 Кодексу законів про працю, що забороняє працедавцю звільняти з власної ініціативи, зокрема, вагітних жінок, жінок із дітьми до трьох років, одиноких матерів із дітьми до 14 років або дітьми-інвалідами. Виняток з цього правила становить звільнення у зв’язку з ліквідацією, коли допускають звільнення з обов’язковим працевлаштуванням.

Окрім того, відомство зазначає, що працівники-іноземці мають право на відпустки на рівні з громадянами України, зокрема й на відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами.

На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра