Огляд законодавства

30 листопада – 04 грудня 2020 року. Верховна Рада відтермінувала застосування обов’язкових касових апаратів для ФОПів

Верховна Рада України відтермінувала до 1 січня 2022 року застосування обов’язкових касових апаратів для фізосіб-підприємців.

Рада розглянула та підтримала доопрацьований Податковим комітетом законопроєкт № 4439-дм про відтермінування обов’язкових касових апаратів (РРО або ПРРО) для ФОПів, які є платниками єдиного податку другої – четвертої груп та обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує граничного обсягу доходу, встановленого для першої групи платників єдиного податку, крім тих, які провадять діяльність у сферах з істотними ризиками ухилення від оподаткування.

Документ подовжує на рік, до 1 січня 2022 року, застосування понижених розмірів фінансових санкцій за порушення суб’єктами господарювання окремих вимог закону щодо використання РРО (ПРРО) під час проведення розрахункових операцій. Також скасовує штрафні санкції за невідповідність готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у денному звіті РРО, та за відсутність попереднього програмування товарів в РРО (ПРРО). Ухвалений документ виключає норми щодо застосування механізму компенсації покупцям (споживачам) за скаргами щодо порушення встановленого порядку проведення розрахункових операцій частини суми застосованих до суб’єктів господарювання штрафних (фінансових) санкцій. Законом визначаються граничні обсяги доходів, неперевищення яких є однією з умов застосування суб’єктами спрощеної системи оподаткування відповідних груп платників єдиного податку, відповідно до встановлених законом розмірів мінімальної заробітної плати, що дасть змогу враховувати під час реалізації відповідних норм зміни в економічній ситуації.

Міністерство фінансів України представило Концепцію електронного аудиту (е-аудиту) для платників податків. Його запровадження передбачає три хвилі, що розтягнеться в часі із 2023-го до 2027 року.

Метою Концепції є перехід до якісно нового рівня здійснення контрольно-перевірочної роботи.

Електронний аудит платників податків здійснюється завдяки використанню стандартного аудиторського файлу (SAF-T). Саме в такій формі подається інформація до контролюючого органу. Після отримання файлу програмне забезпечення здійснює аналіз даних за встановленими критеріями ризиковості. Далі, ще до перевірки, можуть відбуватися уточнення та пояснення отриманої інформації. Завдяки цьому платники податків можуть власноруч виправляти виявлені помилки із застосуванням знижених санкцій. Далі за отриманими результатами відбувається податкова перевірка.

Передбачається, що систематизований аналіз інформації, що передається від платника податків до контролюючого органу, створить додаткові можливості для виявлення типових правопорушень у податковій сфері з метою їх оперативного вирішення. Автоматизація податкових перевірок не тільки пришвидшить роботу, а й знизить вплив людського фактора, а також покращить якість податкового контролю. Е-аудит може зменшити навантаження на платників податків та контролюючий орган.

Із презентацією Концепції можна ознайомитися на сайті Мінфіну.

Міністерство фінансів України наказом від 29.10.2020 р. № 649 затвердило зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств (далі – декларація).

У формі декларації з’явилися позиції, які дозволяють подання декларації:

  • юридичними та фізособами-підприємцями, які обрали спрощену систему оподаткування, фізособами, які провадять незалежну профдіяльність, які є платниками податку на прибуток при виплаті доходів (прибутків) нерезиденту з джерелом їх походження з України;
  • іноземними компаніями;
  • юрособами, які здійснюють управління активами щодо діяльності інститутів спільного інвестування, утвореними без статусу юрособи, активами яких управляють такі особи.

Також викладено в новій редакції такі додатки декларації:

  • додаток ПН до рядка 23 ПН декларації;
  • додаток РІ до рядка 03 РІ декларації;
  • додаток АМ до рядка 1.2.1 додатка РІ до рядка 03 РІ декларації.

Форму декларації доповнюють додатками, у яких відображатимуть інформацію про контрольовані іноземні компанії та розрахунком податку на прибуток контрольованої іноземної компанії:

  • додаток КІК до рядка 06.1 КІК декларації;
  • додаток КІК-К до рядка 02 КІК-К додатка КІК до рядка 06.1 КІК декларації;
  • додаток КІК-ТЦ до додатка КІК до рядка 06.1 КІК декларації;
  • додаток КІК-ЦП до рядків 1.2 КІК-ЦП, 1.3 КІК-ЦП додатка КІК-К до рядка 02 КІК-К додатка КІК до рядка 06.1 КІК декларації.

Точкові зміни відбулися і в додатку ЗП до рядка 16 ЗП; додатку ВП до рядків 26–29, 31–33, 35; додатку ПП декларації.

Наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування.

Кабінет Міністрів України постановою від 25.11.2020 р. № 1171 ухвалив рішення відновити на період з 01.11.2020 р. по 31.12.2020 р. виплату допомоги на дітей підприємцям-єдинникам першої та другої груп.

Зазначена постанова набула чинності 28 листопада, а застосовується з 1 листопада 2020 року.

Допомога призначається ФОПам-єдинникам першої та другої груп, які:

  • сплатили єдиний соціальний внесок (далі – ЄСВ) за всі місяці 2019 року (всі місяці після держреєстрації, якщо зареєструвалися у 2019 році);
  • зареєструвалися як фізичні особи – підприємці у січні – березні 2020 року;
  • отримують пенсію за віком, або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу та звільнені від сплати за себе ЄСВ;
  • до березня 2020 р. (включно) перейшли на єдиний податок першої або другої групи.

Допомога призначається на кожну дитину до 10 років включно в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого для дітей відповідних вікових груп станом на 1 січня 2020 року.

Постановою передбачено, що ФОПам, які отримували допомогу у травні – серпні 2020 р., буде продовжено виплату без подання нової заяви та необхідних документів. Таким особам виплату буде здійснено у грудні 2020 р. за листопад та грудень.

Особам, які раніше не зверталися за зазначеною допомогою, необхідно подати заяву та документи до 15 грудня 2020 р. Допомогу також буде призначено за листопад та грудень 2020 року. Подати заяву та необхідні документи можна буде онлайн, заповнивши електронну форму на сайті ДП «ІОЦ Мінсоцполітики України».

Національний банк України постановою Правління «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України» від 30.11.2020 р. № 150 переглянув окремі вимоги до оцінки фінансового стану боржників – органів місцевого самоврядування під час розрахунку розміру кредитного ризику.

Зокрема, банки можуть визначати клас позичальника муніципалітету – емітента цінних паперів на підставі його кредитного рейтингу. У разі відсутності такого рейтингу за гривневими цінними паперами банки мають право визначати клас позичальника на підставі кредитного рейтингу України за міжнародною шкалою, зниженого на один рівень.

Водночас нижню межу діапазону компоненту розрахунку кредитного ризику, що відображає рівень втрат унаслідок дефолту позичальника (LGD), для державних та муніципальних цінних паперів було знижено до 0,6.

Також регулятор підвищив значення коефіцієнтів, з якими муніципальні облігації приймаються як застава під час розрахунку кредитного ризику.

Такі зміни сприятимуть активнішій кредитній підтримці банками органів місцевої влади, розвитку регіональних інфраструктурних проєктів та ринку цінних паперів загалом та є продовженням кроків Національного банку, які він здійснює для відновлення кредитування та підтримки економіки.

Крім того, до 1 січня 2022 року банкам продовжено дозвіл не застосовувати під час визначення прийнятності забезпечення вимогу щодо наявності договору страхування предмета застави.

Постанова набрала чинності 2 грудня 2020 року.

Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо соціального захисту населення в період карантину, пов’язаного з запобіганням виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)». Проєкт закону зареєстровано за № 3486.

Законом внесено зміни до Закону України «Про зайнятість населення», Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», які спрямовані на забезпечення соціального захисту населення, що може постраждати від наслідків поширення коронавірусної хвороби (COVID-19).

Законом, зокрема:

  • приведено у відповідність строки, в які роботодавці повідомляють відповідний територіальний центр зайнятості про заплановане масове вивільнення працівників;
  • врегульовано питання щодо надання ваучерів особам, звільненим з військової служби після участі у проведенні АТО/ООС без умови встановлення інвалідності;
  • дозволено головам сімейних фермерських господарств сплачувати єдиний соціальний внесок за себе та за членів сімейного фермерського господарства тощо.

Законом визначено, що кошти, які надійшли до державного бюджету від сплати адміністративно-господарських санкцій і пені, можуть використовуватися Фондом соціального захисту інвалідів для надання роботодавцям компенсацій, визначених у Законі України «Про зайнятість населення», які забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю з числа зареєстрованих безробітних за направленням центрів зайнятості.

Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за правопорушення у сфері продажу дітям електронних сигарет і рідин, що використовуються в електронних сигаретах». Проєкт Закону зареєстровано за № 3628.

Законом передбачається з 1 січня 2021 року запровадити адміністративну відповідальність за порушення правил торгівлі електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, посилити відповідальність за продаж підакцизних товарів шляхом збільшення штрафу від 400 до 800 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідні зміни внесено до ст. 156 «Порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виборів без їх згорання» Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Внесеними змінами встановлено, що дії, передбачені ч. 1 чи ч. 3 цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу від 800 до 1 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі.

Законом також передбачається в законах України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» і «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» вживати терміни «електронна сигарета» та «рідини, що використовуються в електронних сигаретах» у значеннях, наведених у ПКУ, та запровадити обмеження, у тому числі для неповнолітніх, щодо обігу електронних сигарет і рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра