Огляд законодавства

17 – 21 квітня 2023 року. Нацбанк пом'якшив низку адміністративних обмежень з метою створення умов для електронного резидентства

Національний банк України постановою від 20 квітня 2023 року № 53 «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18» пом'якшив низку адміністративних обмежень з метою створення умов для запуску проєкту електронного резидентства та зміцнення позитивних тенденцій у готівковому сегменті валютного ринку, що сприяли суттєвому звуженню спреду між готівковим та офіційним курсом.

Готівковий сегмент валютного ринку

Національний банк послідовно здійснює кроки для мінімізації множинності валютних курсів. Це сприяє підвищенню стійкості валютного ринку та поліпшенню курсових очікувань.

З цією ж метою НБУ розширює можливості банків здійснювати операції з продажу готівкової іноземної валюти населенню. Так, з 21 квітня під час розрахунку обсягу готівкової іноземної валюти, яку банк може продати на валютному ринку, враховуватиметься не 100%, а 120% обсягу купівлі безготівкової валюти в населення, починаючи з 13 квітня 2022 року.

Відповідні зміни спрямовані на збереження сприятливої ситуації на валютному ринку.

Переказ іноземної валюти за кордон е-резидентами

Національний банк надає можливість е-резидентам (після сплати податків в Україні) переказувати на їхні рахунки за кордоном кошти в іноземній валюті, отримані на рахунки в українських банках від нерезидентів (за надані послуги чи роботи).

Відповідні зміни не чинитимуть тиску на валютний ринок та міжнародні резерви України, адже в межах таких операцій не відбуватиметься купівля іноземної валюти – переказ здійснюватиметься за рахунок іноземної валюти, отриманої е-резидентом з-за кордону.

Реалізація проєкту е-резидентства сприятиме залученню додаткових доходів до державного бюджету, популяризації України як світового IT-бренду та підвищенню українських позицій у міжнародних рейтингах.

Зазначимо, що 1 квітня 2023 року набрав чинності Закон України від 6 жовтня 2022 року № 2654-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей оподаткування підприємницької діяльності електронних резидентів». Він дає змогу іноземним громадянам та особам без громадянства, що набули статусу е-резидента та зареєстрували себе фізичною особою – підприємцем, провадити підприємницьку діяльність та сплачувати податки в Україні без залишення країни проживання чи перебування.

У межах реалізації цього проєкту НБУ з 8 березня надав можливість е-резидентам відкривати поточні рахунки для здійснення підприємницької діяльності в банку, з яким Міністерство цифрової трансформації України уклало відповідний договір. Надання можливості е-резидентам здійснювати переказ коштів в іноземній валюті, отриманих від нерезидентів (після сплати податків), також є одним із кроків, які дадуть змогу запустити практичну реалізацію відповідного проєкту.

Кабінет Міністрів України готує експериментальний проєкт із субсидією за один клік через сайт Пенсійного фонду України. Міністерство соціальної політики підготувало проєкт постанови Уряду про експериментальний проєкт щодо удосконалення порядку надання населенню субсидій. Його розміщено для обговорення на сайті Федерації профспілок (ФПУ).

У документі пропонується забезпечити наступне.

1. Створити систему, яка автоматично отримуватиме інформацію з реєстрів МВС, ДМС, Мінфіну, Мінсоцполітики, Мін’юсту, МОЗ, Мінінфраструктури, що містять дані про домогосподарства. Ця система буде збирати та аналізувати інформацію з різних джерел, щоб визначити, які домогосподарства можуть мати право на житлові субсидії.

2. На вебпорталі Пенсійного фонду України або на порталі «Дія» може бути створено онлайн-кабінет, у якому громадяни зможуть подати заяву та декларацію на житлову субсидію «в один клік». Для цього їм потрібно буде зареєструватися в системі та заповнити необхідну інформацію. Також будуть збережені чинні шляхи та способи звернення за житловою субсидією.

3. Спрощення критеріїв отримання житлових субсидій для прийомних та багатодітних сімей.

4. У разі призначення житлової субсидії людям, які одноосібно виховують дітей віком до шести років або дітей з інвалідністю, може бути нівелювання вимоги до рівня доходу.

5. Особи, які перебувають за кордоном понад 60 днів, не враховуються до складу домогосподарства для розрахунку соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, при цьому їхні доходи не зараховуються до сукупного доходу домогосподарства.

6. Якщо матеріальний та майновий стан осіб, які складають домогосподарство, значно змінився, то проводиться перегляд їхнього права на отримання житлової субсидії та здійснюється перерахунок її розміру.

7. Припинення до моменту звернення централізованих виплат житлових субсидій особам, житлові приміщення яких знаходяться на території ведення активних бойових дій або під окупацією, у разі відсутності в особи відкритого поточного банківського рахунку та не звернення протягом 60 днів до відділень АТ «Ощадбанк» чи АТ КБ «ПриватБанк» за зняттям коштів житлових субсидій.

8. Інформування населення про призупинення надання субсидії за допомогою телекомунікаційного зв’язку із надсиланням відповідного попередження.

9. Перевищення розміру житлової субсидії може бути виявлене шляхом щомісячної верифікації відомостей про отримувачів. Цей процес дасть змогу своєчасно виявляти випадки шахрайства та уникнути встановлення практики довготривалих судових процесів щодо повернення коштів, що були виплачені надміру.

Кабінет Міністрів України врегулював питання призначення допомоги при народженні дитини батькам, які через війну виїхали за кордон. Відтепер батьки, у яких з’явився малюк під час їхнього тимчасового перебування за межами України, можуть дистанційно подати документи на призначення допомоги при народженні дитини.

На засіданні Уряду прийнято розроблену Мінсоцполітики комплексну постанову. Документом, зокрема, врегульовано питання соціальних виплат на дітей батькам, які через війну виїхали за кордон.

Підтримана Урядом новація передбачає можливість надсилати одним із батьків, який тимчасово перебуває за кордоном, заяву на призначення допомоги до органу соцзахисту в Україні за своїм зареєстрованим місцем проживання. Разом із заявою батько чи мати повинні надіслати видані компетентними органами країни перебування та легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини. Таким чином, мати зможе отримувати українську допомогу на дитину в країні, де вона отримала тимчасовий прихисток.

Кабінет Міністрів України ухвалив порядок надання компенсацій роботодавцям за створення нових робочих місць і працевлаштування зареєстрованих безробітних. Уряд затвердив порядки надання компенсації роботодавцям частини фактичних витрат, пов’язаних із сплатою єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за створення нових робочих місць та за прийом на роботу офіційно зареєстрованих безробітних. Відповідну постанову було затверджено на засіданні Кабінету Міністрів України 18 квітня 2023 року.

Цей документ передбачає виплату компенсації в розмірі 50% фактичних витрат сплаченого єдиного внеску за працевлаштовану особу на нове робоче місце. Компенсація виплачуватиметься роботодавцям, які протягом року платять працівникам заробітну плату в розмірі не менше трьох мінімальних зарплат.

За умови збереження такого рівня заробітної плати виплата компенсації здійснюватиметься за кожну працевлаштовану особу впродовж наступних 12 місяців за рахунок коштів державного бюджету, передбачених в бюджеті Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. Цей механізм запрацює 1 січня 2024 року.

Також встановлюється, що компенсації суб’єктам малого підприємництва фактичних витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працевлаштування зареєстрованих безробітних на нові робочі місця.

Суб’єктам малого підприємництва будуть надавати компенсації в розмірі фактичних витрат сплаченого єдиного внеску за працевлаштованого на нове робоче місце зареєстрованого безробітного, який був направлений центром зайнятості. Компенсація виплачуватиметься за умови, що строк працевлаштування становитиме не менше ніж на два роки і виплачуватиметься кожний другий місяць впродовж цього періоду. Планується, що цей механізм запрацює вже цього року.

Міністерство фінансів України підготувало проєкт Порядку надання Державною податковою службою Пенсійному фонду України інформації з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків для призначення житлових субсидій та/або надання пільг.

Документом визначається механізм надання відомостей суб’єктами інформаційного обміну в електронній формі.

Зокрема, Пенсійний фонд України подає до ДПСУ в електронній формі запити на отримання інформації про джерела та суми доходів, отриманих фізичними особами від податкових агентів, та/або суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа – підприємець. Запит може містити інформацію щодо однієї або декількох фізичних осіб.

ДПСУ забезпечує оброблення запитів у п’ятиденний строк з дня їх отримання та надає відповіді, які містять такі відомості:

  • код за ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру чи серію (за наявності) та номер паспорта і назву або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) податкового агента;
  • суму доходу, нарахованого податковим агентом на користь фізичної особи відповідно до ознак доходу/ ознак пільги та звітних періодів; розмір утриманого податку на доходи фізичної особи; загальну суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи;
  • суму утриманого податку, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи (для фізичних осіб, які є самозайнятими особами);
  • загальну суму доходу та суму податку за звітний період, задекларованих фізичною особою – підприємцем у податковій декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця;
  • період, за який надається інформація.

«Інформація, що передається, використовується суб’єктами інформаційного обміну виключно з метою реалізації ними своїх функцій та повноважень, визначених законодавством, і не може бути передана третій стороні, якщо інше не передбачено законом», – йдеться в документі.

На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра