Податки

«Замінники» податкової накладної, які дають право на формування податкового кредиту

Порядок формування податкового кредиту регламентує ст. 198 Податкового кодексу України (далі – ПКУ). У загальному випадку суми податку на додану вартість (далі – ПДВ) за операціями з придбання на митній території України відносять до податкового кредиту за правилом «першої події». Головна умова для визнання податкового кредиту – наявність належним чином оформлених підтвердних документів. У яких випадках податковий кредит дозволено формувати без отримання податкової накладної – далі.

Документи, які підтвердять право платника ПДВ на податковий кредит

До документів, які підтвердять право платника ПДВ на податковий кредит, належать:

  • податкові накладні та розрахунки коригування до них, зареєстровані в ЄРПН;
  • митні декларації на імпорт товарів;
  • інші документи, передбачені п. 201.11 ПКУ (зокрема, касові чеки, транспортні квитки, рахунки за послуги зв’язку).

«Замінники» податкової накладної

В окремих випадках податковий кредит дозволено формувати без отримання податкової накладної на підставі документів, перелік яких наведено в п. 201.11 ПКУ (касові чеки, транспортні квитки, готельні рахунки або рахунки за послуги зв’язку чи інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку).

У разі використання в ПДВ-обліку «замінників» податкової накладної слід врахувати, що:

  • правило «1095 к. дн.» на них не поширюється. Це означає: якщо в періоді виникнення права на податковий кредит не включили до складу податкового кредиту суму ПДВ на підставі документа-«замінника», тоді можна це зробити лише через уточнювальний розрахунок до декларації;
  • «замінники» податкової накладної не реєструють в ЄРПН, тому (на відміну від податкових накладних) суми податкового кредиту за касовими чеками, транспортними квитками, рахунками на оплату послуг тощо не збільшать реєстраційний ліміт покупця.

Крім того, оформлення цих документів повинно відповідати вимогам, передбаченим у п. 201.11 ПКУ (Таблиця).

Таблиця. Основні реквізити «замінників» податкової накладної

Назва документа

Основні реквізити

Транспортний квиток

  • загальна сума платежу;
  • сума ПДВ;
  • податковий номер продавця

Готельний рахунок

Рахунок за послуги зв’язку

Рахунок за послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку

Касовий чек

  • сума отриманих товарів/послуг. Водночас загальна сума не може перевищувати 200 грн за день (без урахування ПДВ);
  • загальна сума нарахованого податку;
  • фіскальний та податковий номери продавця

За яких умов платник ПДВ зможе скористатися такими документами, покажемо на Прикладах 1 і 2.

Приклад 1. Застосування «замінників» податкової накладної для операції купівлі-продажу товарів

29.09.2021 р. працівник підприємства придбав у магазині за готівку канцтовари на загальну суму 540 грн (у т. ч. ПДВ – 90 грн). Товари купував у двох різних відділах, тому отримав два фіскальних чеки: один – на суму 330 грн (у т. ч. ПДВ – 55 грн), другий – на суму 210 грн (у т. ч. ПДВ – 35 грн). Авансовий звіт подано до бухгалтерії підприємства 01.10.2021 р.

Згідно з пп. «б» п. 201.11 ПКУ загальна сума отриманих за день товарів чи послуг не може перевищувати 200 грн (без урахування ПДВ). Тобто платник ПДВ має право за один день віднести до податкового кредиту суму ПДВ у розмірі, що не перевищує 40 грн (200 грн × 20%) за всіма готівковими розрахунками за день на підставі належно оформлених касових чеків. Відповідно, якщо сума в касовому чеку більша за 240 грн (з ПДВ), платник не має права віднести до податкового кредиту цю суму (або навіть її частину).

У цій ситуації перший чек на суму 330 грн з ПДВ (> 240 грн) не дає права включити до податкового кредиту зазначену в ньому суму ПДВ у розмірі 55 грн. Якщо магазин не оформить на цю покупку податкову накладну, підприємство вправі віднести суму ПДВ до витрат.

До податкового кредиту в такому разі підприємство зможе віднести лише суму ПДВ за другим чеком у розмірі 35 грн. Причому формувати податковий кредит потрібно не датою касового чека, а на дату подання авансового звіту – 1 жовтня, оскільки документи, що підтверджують понесені підзвітною особою витрати, подаються разом зі звітом (категорія 101.13 «ЗІР»).

Суму ПДВ за другим касовим чеком (35 грн) підприємство включить до рядка 10.1 декларації з ПДВ за жовтень і в таблицю 2.1 додатка Д1 до декларації.

Приклад 2. Застосування «замінників» податкової накладної для операцій з надання комунальних послуг

Підприємство отримало рахунок від 15.09.2021 р. за послуги з водопостачання та водовідведення й оплатило його 17.09.2021 р.

Податковий кредит без отримання податкової накладної може бути сформовано на підставі рахунку, але за таких умов (пп. «а» п. 201.11 ПКУ):

  • постачаються послуги;
  • вартість послуг визначається за показниками приладів обліку;
  • рахунок містить загальну суму платежу, суму податку та податковий номер продавця (постачальника) таких послуг.

Зазначених умов у цьому випадку дотримано. Дату формування податкового кредиту підприємство визначає за «першою подією»: або за датою складання рахунку, або за датою перерахування коштів з банківського рахунка підприємства в оплату таких послуг.

Оскільки рахунок – перша подія, а оплата – друга, підприємство вправі віднести до податкового кредиту в декларації за вересень суму ПДВ на підставі виставленого йому рахунка.

Зчаста в таких випадках підприємства отримують і рахунок, і податкову накладну. Зазвичай рахунок надходить раніше, а згодом (на початку наступного місяця) підприємство отримує податкову накладну від комунальної служби. Як діяти в такому разі? На це зауважимо: факт формування податкового кредиту за послугами, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, на підставі виставленого постачальником таких послуг рахунку не звільняє такого постачальника від обов’язку зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, складену за операцією з постачання таких послуг (п. 201.10 ПКУ). Водночас після реєстрації в ЄРПН такої ПН зазначену в ній суму ПДВ отримувач послуг не включає до складу податкового кредиту, адже податковий кредит за операцією з постачання (отримання) таких послуг уже було сформовано на підставі рахунка, виставленого постачальником послуг.

На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра