Консалтинг

Складаємо бюджет підприємства на 2018 рік: основні правила

Основний бюджет підприємства охоплює всі сфери його діяльності. Знання алгоритму його складання дає можливість зрозуміти структурні аспекти бюджету підприємства, а також врахувати сильні та слабкі сторони, які керують вашим бізнесом. Тепер не вони, а ви будете визначати хід подій. Отже, складаємо бюджет на наступний рік і розподіляємо ролі.

Учасники процесу

Бюджет — це план в кількісному, зазвичай грошовому, вираженні за певний період часу. Більшість організацій складають бюджети раз у рік, але є й такі, які слідують практиці складання щоквартальних бюджетів на цілий рік наперед.

Управлінський контроль зосереджує свою увагу на центрах відповідальності. Цей облік виокремлює чотири типи центрів відповідальності (структурних підрозділів): центр доходів, центр витрат, центр прибутку і центр інвестицій. Кожен з них очолює менеджер. Готують і розробляють бюджети центри відповідальності.

Ретельно підготовлений бюджет — найкращий стандарт, з яким порівнюють фактичні результати, тому що він включає оцінку дії всіх змінних, за якими складався прогноз на момент формування бюджету. Бюджети не тільки використовуються як інструменти для складання та координації планів, але і як засіб контролю поточної діяльності підприємства.

Роботою з підготовки бюджету керує, як правило, бюджетний комітет. Він дає рекомендації щодо основних напрямів діяльності підприємства. Після затвердження директором бюджетний комітет направляє їх різним центрам відповідальності. Надалі він також координує окремі бюджети, підготовлені цими центрами.

Керівник бюджетного комітету створює систему цільового управління. Ця система вказує на певні цілі, що, як передбачається, менеджер центру відповідальності повинен досягти протягом бюджетного періоду. Однак слід звернути увагу на те, що така діяльність може бути успішною тільки в разі, якщо вона отримає активну підтримку вищого керівництва і при цьому буде невід’ємною частиною системи управлінського контролю. Керівник бюджетного комітету також групує бюджетні цифри і забезпечує надання кожним менеджером центру відповідальності своєї частини бюджету.

Бюджетний цикл

Складовою частиною бюджету є інформація бухгалтерського обліку. Однак такі відомості не можуть адекватно відображати результати діяльності центрів відповідальності. Одним зі шляхів подолання такої невідповідності є поєднання бухгалтерської інформації з результатами діяльності менеджерів таких центрів.

Кінцевий варіант бюджету затверджує генеральний директор.

Бюджетний цикл складається з таких етапів:

  • планування діяльності підприємства;
  • підготовка проектів окремих бюджетів;
  • підготовка проекту загального бюджету;
  • внесення коригувань і узгодження бюджетів;
  • проектування зворотних зв’язків і обліку мінливих умов;
  • затвердження бюджету.

Функції бюджету

Бюджет виконує такі функції:

  • сприяє складанню та координації короткострокових планів;
  • забезпечує зв’язок цих планів з різними центрами відповідальності;
  • стимулює керівництво для досягнення цілей їхніх центрів відповідальності;
  • контролює поточну діяльність;
  • оцінює діяльність центрів і їх менеджерів.

Щоб скласти бюджет підприємства, необхідно:

  • розробити плани продажів товарів, готової продукції, робіт і послуг;
  • на їх підставі розробити плани закупівель товару, випуску готової продукції, надання послуг;
  • скласти план-розрахунок прямих виробничих і змінних загальновиробничих витрат на одиницю продукції, а також постійних загальновиробничих витрат;
  • розрахувати планову виробничу собівартість готової продукції, послуг, робіт на основі плану випуску продукції (робіт, послуг);
  • скласти плани витрат на збут, адміністративних витрат, інших операційних витрат;
  • розрахувати планову собівартість реалізованої продукції, робіт, послуг, товарів на основі планів реалізації та розрахунку усередненої собівартості продукції;
  • створити план інших витрат, не пов’язаних з операційною діяльністю;
  • скласти план витрат, що підлягають списанню за рахунок прибутку;
  • за потреби розрахувати точки беззбитковості з урахуванням планового прибутку, пов’язаного з випуском і реалізацією готової продукції (робіт, послуг) в кількісному і грошовому виразі;
  • провести підготовку до складання бюджету руху грошових коштів, у тому числі розробити план надходження грошових коштів від покупців продукції, товарів, робіт, послуг, а також план інших надходжень грошових коштів.

Повний бюджетний «пакет»

Повний бюджетний «пакет» складається із оперативного і фінансового бюджетів. До оперативного бюджету входять:

  • бюджет продажів;
  • виробничий бюджет;
  • бюджет виробничих запасів;
  • бюджет закупок (використання матеріалів або прямих витрат на матеріали);
  • бюджет загальновиробничих витрат;
  • бюджет трудових витрат;
  • бюджет комерційних витрат;
  • бюджет загальних та адміністративних витрат;
  • прогнозний звіт про прибутки та збитки.

Фінансовий бюджет також ділиться на декілька бюджетів:

  • бюджет капітальних вкладень (інвестиційний бюджет);
  • бюджет руху грошових засобів;
  • прогнозний баланс.
На тему
Запит прийнято!
Найближчим часом з вами зв’яжеться наш спеціаліст.
Гарного вам дня!
Запит не прийнято.
Ви можете зв'язатися з представниками «Де Візу» за тел. +38 (044) 279-0000
Гарного вам дня!
Долучайся до
команди "De Visu"
Ми переконані, що успіх нашого бізнесу залежить від працівників, тому ми заохочуємо кожного з них до розкриття власного потенціалу та здібностей.

Якщо ви відповідальні, орієнтовані на досягнення високих результатів своєї діяльності та прагнете до постійного розвитку й самовдосконалення, запрошуємо вас приєднатися до нашої команди.

дізнатися більше
112
працівників наразі в усіх філіях "De Visu" Group
Кар'єра