Важливість планування під час економічної кризи складно переоцінити. І хоча в бізнес-плані неможливо врахувати все, він може підготувати керівництво до прийняття екстрених рішень і як дорожня карта убезпечити їх від неправильного шляху, який веде до банкрутства їхніх підприємств. Що ж являє собою цей документ і на що звернути увагу при його складанні – далі.
Хороший бізнес-план — фундамент для процесу планування
Попри те, що роками дослідники твердять про взаємозв’язок між хорошим плануванням і успішним функціонуванням бізнесу, більшість керівників продовжують працювати безсистемно. Адже саме це й призводить до банкрутства багатьох компаній.
Сьогодні бізнес-план повинен бути не тільки настільною книгою кожного керівника, а й основою для ухвалення стратегічних рішень. Саме він містить сукупність показників, які дають уявлення про комерційну, бюджетну та економічну ефективність розглянутого проекту й у першу чергу становлять інтерес для його учасників-інвесторів. У ньому викладено всебічний опис бізнесу і середовища, у якому він функціонує, а також систем управління, яких він потребує для досягнення поставлених цілей.
Види бізнес-планів
У бізнес-плані підприємства описуються перспективи його розвитку на майбутній плановий період із зазначенням основних бюджетних і господарських показників.
Бізнес-план структурного підрозділу або центру фінансової відповідальності − це план розвитку його господарської діяльності. Мета такого бізнес-плану полягає як в обґрунтуванні обсягів централізовано виділених підрозділу ресурсів, так і в розрахунку величини приросту прибутку, що залишається в його розпорядженні.
Бізнес-план як заявка на кредит призначений для отримання на комерційній основі позикових банківських коштів.
Бізнес-план як заявка на грант необхідний для отримання коштів із державного бюджету чи благодійних фондів на вирішення гострих соціально-економічних проблем. Він є обґрунтуванням прямих і непрямих вигід для суспільства від виділення ресурсів під заявлений проект.
Бізнес-план інвестиційного проекту − це обґрунтування стратегії освоєння ринку і передбачуваних фінансових результатів від вкладених інвестицій. Він служить основою для переговорів з потенційним інвестором.
Бізнес-план розвитку регіону містить обґрунтування перспектив соціально-економічного розвитку регіону та обсягів фінансування відповідних програм для органів з бюджетними повноваженнями.
Цілі бізнес-плану
До цілей розроблення бізнес-плану належить:
— забезпечення проведення аналізу діяльності підприємства;
— визначення не тільки його цілей і завдань, а й розроблення заходів для їх реалізації;
— узагальнення документів, які містять глобалізовані дані про номенклатуру та обсяги випуску продукції;
— характеристика ринків збуту і сировинної бази;
— розрахунок потреб виробництва в земельних, енергетичних і трудових ресурсах;
— обґрунтування інвестицій, які містять глобалізовані дані про номенклатуру та обсяги випуску продукції;
— визначення орієнтирів плану, включаючи розрахунок точки беззбитковості;
— фінансове прогнозування на основі планованої діяльності;
— визначення обсягів і видів фінансування;
— маркетингова стратегія підприємства.
Цілі бізнес-плану можуть змінюватися залежно від потреб кожного конкретного підприємства. Якщо необхідно включити додаткову інформацію, наприклад, аналіз грошових коштів, то скористайтеся цією можливістю.
Структура бізнес-плану
Універсальної структури бізнес-плану не існує через відмінності цілей бізнесу та нескінченну кількість варіантів середовища, у якому підприємство провадить свою діяльність. Однак за такого різноманіття завдань є щось спільне, що характеризує окремі елементи бізнес-плану. Це його розділи. Вони займають значну частину бізнес-плану і можуть відрізнятися в основному лише своєю послідовністю.
Кожен фахівець сам вирішує, з чого починати бізнес-планування та які показники діяльності підприємства вказувати. В основному ж розділи бізнес-плану мають такий вигляд:
1) виклад мети;
2) зміст;
3) коротка характеристика підприємства;
4) аналіз галузі;
5) опис проекту;
6) виробничий процес;
7) маркетинговий аналіз і маркетингова стратегія;
8) фінансово-економічна частина;
9) фактори ризику;
10) додатки.
У закінченому вигляді бізнес-план − це керівний документ, який за належного його використання забезпечує ефективність управління і функціонування підприємства.
Системний підхід до складання бізнес-плану
Бізнес-план — документ, який має привернути увагу потенційних партнерів, інвесторів і банкірів. Він повинен бути професійним, оскільки це своєрідний рекламний інструмент, який представляє як підприємство або самого підприємця, так і його бізнес. Тому слід звертати увагу не тільки на зміст, а й на зовнішній вигляд бізнес-плану. Він має бути простим, функціональним, зрозумілим і зручним у використанні.
Складаючи бізнес-план, слід використовувати ділову графіку (діаграми, схеми, таблиці), що дає змогу краще сприймати подану інформацію. Так, наприклад, таблиці дозволяють використовувати цифрову інформацію в стислій упорядкованій формі, привертають увагу до важливих цифр і показників. Крім того, для написання бізнес-плану потрібно використовувати простий і чіткий стиль викладу.